Autor: Zuzana Řezáčová Lukášková, zveřejněno 22. 7. 2014
Mandala znamená kruh nebo oblouk. Provází člověka od nepaměti a je využívána ve všech kulturách jako meditační a léčebná pomůcka. Od minulého století je používána i jako relaxační a sebepoznávací prostředek a jako taková se objevuje nejen v psychoterapii, zdravotnictví, ale také ve školství, kde pomáhá dětem zvyšovat jejich pozornost a usnadňuje nácvik koncentrace.
Mandaly jsou v českém školství často využívány jako doplněk výuky nebo jako nabídka programu v družině, kde jsou mandaly nabízeny jako „trochu jiné omalovánky“. Mandala ale může být použita také jako učební pomůcka.
U menších dětí dochází při práci k rozvoji jemné motoriky a tak u nich můžeme během vymalovávání mandal sledovat zejména zvyšování přesnosti tahů. Díky tomu, že mandala nabízí smysluplnou činnost pro odpočinek a prostor pro rozvoj kreativity, lze ji využít u malotřídní školy jako zadání samostatné práce, když je potřeba intenzivně pracovat s jiným ročníkem. Takto lze v první třídě využít například písmenkové mandaly, které pomáhají ke zrakové fixaci písmen a k učení se hrou. V matematice je mandala ideální věc pro opakování a procvičování osové a středové souměrnosti nebo pro vysvětlení zlomků.
Mandaly jsou využitelné také ve speciální pedagogice při práci s dětmi s nějakými potížemi, např. hyperaktivita, nepozornost, Downův syndrom. Děti se při jejím vybarvování zklidní a uvolní.
Pro podporu využití mandal v českých školách máme program Mandala dětem. Pokud pracujete ve školství, zapojte se!
Mandala detem 2014 from Zuzana Rezacova Lukaskova on Vimeo.
Zapojte se
Arteterapeutka, která jako jediná v ČR pracuje s mandalovým diagnostickým testem.