Autor: Zuzana Řezáčová Lukášková, zveřejněno 4. 12. 2014
Seznamte děti s tím, jak vznikají barvy a co jimi lze vše zachytit! Hrajte si a objevujte svět.
Seznamte děti s tím, jak vznikají barvy a co jimi lze vše zachytit! Hratejte si a objevujte svět.
Všechny děti rády tvoří a všechny děti mají talent pro tvoření. Mají také mimořádné odhodlání a jsou kreativní. Malé děti se nebojí zkoušet nové věci, protože se nebojí dělat chyby. To je naučíme až my, dospělý. Nezabíjíme však mladé umělce, kreativní návrháře a odhodlané vynálezce? Výtvarná výchova je na žebříčku důležitosti našeho vzdělávacího systému na samém dně. Je to doplňková aktivita, kde navíc děti hodnotíme jak dobře zvládají techniku. Je ale i jiná cesta!
Mandala je prostorem pro kreativní sebepoznávání, pro hru a pro komunikaci s okolním světem. Může být také místem spolupráce a učením se nových věcí. Každé dítě je přirozeně zvídavé.
Primární barvy jsou žlutá, modrá, červená a jsou obsaženy ve všech známých barevných odstínech. Smícháme-li tyto tři základní barvy tak, jak je míchají malíři pokojů, dostaneme teoreticky černou, v praxi vychází antracitová. Smícháme-li je postupně, vždy dvě z nich, vzniknou nám barvy sekundární. Při smíchání primárních a sekundárních barev vzniká bílá (bílé světlo).
Pro praktické seznámení se s těmito zákonitostmi barev dejte dětem temperové barvy (žlutá, modrá, červená), kterými vymalují tři ze šesti označených kruhových výsečí. Každá ze základních barev bude nanesena také do sousedních výsečí, kde se „potkají“ vždy dvě základní barvy. Ty děti mohou smíchaly do barev sekundárních (zelená, oranžová, fialová). Pokud takto vzniklý kotouč (Newtonův kotouč) připevníme na mixer a uvedeme do vysokých otáček, objeví se nám bílá (v praxi mléčná) barva.
Do barev a tvarů lze zachytit všechny pocity a emoce, včetně jednotlivých smyslových vjemů, kdy se snažíme další smyslové vnímání minimalizovat. Pokud tedy např. vnímáme chuť, máme zavřené oči a snažíme se minimalizovat zvukové a hmatové podněty a plně se soustředíme na prožitek vnímání chuti (viz fotogaleri: 1. slaná, 2. hořká, 3. sladká, 4. kyselá). K prožitku pak přiřazujeme barvy a tvary. Dobře lze zachytit nejen jednotlivé chutě – sladká, slaná, kyselá, hořká (vnímané se zavřenýma očima), ale obdobně můžeme provést pokus s vůněmi (za použití aroma olejíčků nanesených na papírových kapesnících nebo chomáčcích vaty), zvuky i hmatovými vjemy. Pfaff ve své knize Techniky léčení barvami (Fontána, 2009) doporučuje také smyslové pojídání pomeranče, při zapojení všech smyslů – prohlédnutí, osahání, očichání, ochutnání, které lze úspěšně zachycovat do barev a tvarů.
Pro práci můžeme použít bílé papíry, jednotlivé mandaly nebo speciálně upravenou, předem připravenou mandalu, která je rozdělena do pěti částí (viz fotogalerie). V každé části je pak prostor pro zachycení až dvou podnětů ze čtyř smyslů (zrakový je z důvodu běžného využívání pro tento typ práce vynechán). Uprostřed mandaly je prostor pro zachycení aktuálně prožívaného tělesného pocitu, který je posledním krokem při vytváření této pocitové mandaly.
Další podobné tipy najdete v kurzech pro radost...
Kliknutím na obrázek videa spustíte YouTube a jeho cookies.
Zapojte se do projektu Mandala dětem
Arteterapeutka, která jako jediná v ČR pracuje s mandalovým diagnostickým testem.