Tvoření pro rodiče a děti v ZŠ Hostinném

zveřejněno 10. 11. 2012

Abychom posílili dětskou duši tak, aby zářila a vysílala do svého okolí pozitivní a jasnou energii, aby se dětem stejným dílem i energie vracela, je zapotřebí, aby jednota, harmonie a rovnováha byla posilována i v bezprostředním okolí dítěte, tvořili jsem mandaly.

(tisková zpráva)

Centrum Mandala o.s. je od začátku roku 2012 akreditované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy jako vzdělávací organizace pro pedagogické pracovníky. Ve své nabídce má programy nejen pro učitele, ale nabízí také programy pro žáky mateřských, základních a středních škol. V říjnu 2012 jsme takto připravili program pro Základní školu Sluneční v Hostinném, jako program pro společné tvoření žáků s mentálním postižením a pro jejich rodiče. Pracovali jsme s barvami, výtvarnou náhodou a se „smyslovou mandalou“.

Škola ve Sluneční není žádným začátečníkem v oblasti výtvarné tvorby. Vzhledem ke zdravotnímu handicapu (vzděláváme děti s lehkým až těžkým mentálním postižením, děti s kombinovanými vadami a autismem) je právě výtvarná tvorba jedním z významných komunikačních prostředků. Zároveň jejím prostřednictvím škola ukazuje svému okolí, odborné i laické veřejnosti, jak šikovné děti jsou, jak i ony umí rozdávat radost a vyvolat úsměv na tvářích rodičů, přátel, návštěvníků výstav, akcí a projektů, které realizujeme.

Mandala je o jednotě a harmonii. Abychom posílili dětskou duši tak, aby zářila a vysílala do svého okolí pozitivní a jasnou energii, aby se dětem stejným dílem i energie vracela, je zapotřebí, aby jednota, harmonie a rovnováha byla posilována i v bezprostředním okolí dítěte. Základním stavebním kamenem je vazba, vztah a spolupráce mezi rodičem a dítětem, dítětem a školou, školou a rodičem. Tento trojúhelník musí být posilován v každém svém vrcholu. Tvoření mandal toho je krásným důkazem. Krásné, dojemné a příjemné bylo pozorovat maminky a jejich děti zabrané do činnosti, vidět jejich radost z výsledku a příjemně stráveného dne. Maminka i dítě se poznávaly vzájemně v netradiční situaci. Vznikla díla hodna toho, aby je shlédlo širší publikum.

Nezahálely ale ani děti, jejichž rodiče do školy nemohli přijít. I ve třídách, pod vedením učitelů vznikaly mandaly plné invence, plné energie. Celý program byl zakončen tvořením společné mandaly stříkané barvami na chodník před hlavním vchodem do budovy. Do této části programu se zapojili i další žáci školy, kteří do té doby tvořily ve svých třídách mandaly s učiteli dle předem připravených technik (dle schopností a možností žáků). Každé ráno si tak ještě před vstupem do školy mohou nabrat energii i dobrou náladu.

Odpoledne byl v rámci programu připraven dobrovolný program pro pedagogické pracovníky ZŠ, kteří měli možnost tvořit vlastní mandalu podle postupu inspirovaného technikou ze čmáranice dle paní profesorky Šickové.

Podobné články

Barevná mandala z rýže

Mandalová magie ve školních lavicích

Představte si malý kousek vesmíru, kde se setkává kouzlo dětské představivosti s prstem zapleteným v rýžových zrnkách. Ano, právě takto vypadá jedinečný projekt, který rozproudil energii a nadšení v ScioŠkole v Praze Dejvicích.

Číst dál
mandala detem

Společně pro děti

Opět jste tvořili se svými studenty ve školách, školkách, v práci s kolegy, na kafíčku s kamarádkou. Opět se nám sešly stovky mandal. Opět nebylo lehké vybrat z nich jen 53, které budou v našem stolním mandalovém kalendáři pro rok 2025.

Číst dál