Externí autor: Danuše Pertlíčková, zveřejněno 12. 3. 2019
S mandalami se dnes setkáváme opravdu na každém rohu. Jejich energie je přímo zázračná. Mandaly pomáhaji všude tam, kam jim otevřeme dveře, jako v případě ZŠ Plzeň 11.
O tom, že mandaly patří i do naší kultury a do škol už dnes asi nikdo nepochybuje. Dá se využít nejen ve výtvarné výchově, ale také při výuce čtení, pomáhá při prevenci krátkozrakosti nebo dosáhnout skvělých výsledků při učení, ale i třeba při hodnocení chování...
Prázdniny 2015 – vybarvuji mandaly a přemýšlím, co dám poslední srpnový týden na nástěnku. Dostávám nápad, bude mandalová. Uprostřed pár slov, co je to mandala a okolo různé mandaly - slovanská, křesťanská, čínská, tibetská, egyptská, indiánská, hebrejská, budhistická, africká, keltská, přírodní, mandala posvátné geometrie, písková, z čajových sáčků.
Srpen 2015 – co s vybarvenými mandalami na volných listech? Musím si vyrobit desky! Stejné desky vyrobím na začátku roku i pro děti. Zakládáme do nich mandaly po dobu tří let. Každý žák dostane postupně tři mandaly podle prvního písmenka ve svém jméně – mandalu obrázkovou, bez obrázků a se skrytým písmenkem.
Červen 2018 – poslední školní den, vysvědčení rozdáno, usínám s předsevzetím – dva měsíce bez školy. Jenže ráno se probouzím s nápadem na mandalové hodnocení chování v novém školním roce. Odjíždíme na Šumavu a já si do tašky přibalím několik malých mandal, které po večerech vybarvuji, vystřihuji a lepím.
První školní týden již mandaly visí na magnetické tabuli. Ráno jsou všechny obrácené vybarvenou stranou. Když někdo „zazlobí“, mandalu otočím nevybarvenou stranou. Pokud ve „zlobení“ pokračuje, mandalu z magnetické tabule odeberu.
Na konci poslední hodiny dostávají děti do notýsku puntík podle stavu mandaly/žlutý=vybarvená mandala, modrý=nevybarvená, červený=odebraná. Rodiče tak mají každodenní přehled o chování svých dětí.
Srpen 2018 – připravuji služby na magnetickou tabuli pro příští školní rok.
Co je letos udělat v mandale? Vystřihnu kruh z barevné čtvrtky, který rozdělím na čtyři části – tabule, sešity, květiny, třída. U prvních tří služeb každý týden měníme jména, u třídy máme stále jednu kartičku – všichni.
A nápadů mám stále spoustu, už se těším, až je začnu dále realizovat.
Do projektu Mandala dětem jsem se letos s dětmi zapojila potřetí. V roce 2017 se do mandalového kalendáře dostala mandala jednoho mého žáka, v roce 2018 se v kalendáři objevilo celkem 9 mandal od mých čtyř dětí, což bylo opravdu milé překvapení. :) Letos mandaly kreslila celá má třída.
Žáci jsou projektem přímo nadšení, mandaly rádi maluji a vždy s velkým zájmem sledují, jak přibývají hlasy u jejich mandal. Jak to celé letos dopadne? Na to se už moc těšíme!
Tvořte a zapojte se do projektu Mandala dětem
tento článek nám poslala